Blog

Hoe ga je als ondernemer om met generatie z?

Hoe ga je als ondernemer om met generatie z?

Dat is een goede vraag!  Want hoe dan ook, zij zijn de nieuwe medewerkers. En het is aan jou om daarin keuzes te maken.

 

Een paar opties die ik voor mij zie:

  • Onwrikbaar opstellen. Nieuwe medewerkers hebben geen andere keuze dan zich aan te passen aan de bestaande bedrijfscultuur. Die heb je niet voor niets jarenlang opgebouwd en iedereen voelt zich daar wel bij, het is bekend terrein. Ook de kernwaarden en ambitiewaarden van jouw bedrijf blijven overeind. Zij komen uit jouw eigen koker, zijn getoetst bij de medewerkers en gaan niet anders worden nu de wereld om ons heen wel anders wordt. Voortdurende veranderingen zorgen alleen maar voor onrust. Nieuwe instromers en junior leaders (allemaal gen Z) hebben nog onvoldoende ervaring om invloed uit te mogen oefenen op bedrijfsprocessen. Zij zijn niet capabel en zij zijn vooral uit op gemak, vrije tijd en een hoger salaris. Simpelweg aanpassen aan de ouwe rotten en anders eruit.
  • Isoleren. Je kunt ervoor kiezen om alle nieuwe instromers met hun bijdehante en zelfzuchtige gedrag in hetzelfde team te plaatsen met een paar goeie senioren erbovenop. Een paar mannen die wel van wanten weten en ervoor zorgen dat het ongewenste gedrag niet uitwaaiert over de rest van je organisatie. Tevens kan er in die afgezonderde werkomgeving ingezet worden op gedragsverandering van de nieuwelingen zodat je over één tot twee jaar echt iets aan ze hebt.
  • Signaleren en wederzijds leren. Door de frictie tussen de generaties kunnen we het signaal oppakken dat er iets valt te verbeteren. De nieuwe generatie wil iets duidelijk maken. Die signalen kun je oppikken en duiden binnen je eigen organisatie. Waar zit de frictie en waar zit de winst? Tegelijk heeft de nieuwe generatie nog veel te leren van alle ervaringen van hun voorgangers. Daar vragen zij vaak ook om, al worden die vragen niet altijd opgepikt

 

Zelf sluit ik mij graag aan bij onderstaande tekst die gaat over het begrip creatieve destructie. Er moet immers iets veranderen, kapot gemaakt worden of afgestoten worden om nieuwe en noodzakelijke invloeden toe te kunnen laten.

Creatieve destructie.

“Linksom of rechtsom, de kwaliteit van de interactie tussen ervaren rotten en frisse junioren is sociaal-economisch van belang voor iedere onderneming en voor de maatschappij als geheel. De kwaliteit van de interactie tussen generaties bepaalt het tempo van de evolutie van sociale systemen, zoals organisaties, verenigingen, politieke partijen , een maatschappij.” (Dr. Aart Bontekoning – Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties)

Openstellen, nieuwsgierigheid, leerbereidheid, gelijkwaardigheid, wederzijdse afhankelijkheid. Mooie competenties voor iedereen die wil werken aan wat onontkoombaar is…de creatieve destructie.

Meer weten?

Stuur een mail naar info@krachtzat.nl met FLYERS in het onderwerp en ontvang de flyers voor de trainingen die jij nodig hebt of bel naar 06-18238317 voor meer informatie over deze trainingen afzonderlijk of als pakket.